Bu yazıyı bir yerlerde okumuştum ama geçenlerde http://forum1.cocukistiyorum.com/bebek-sahibi-olan-dostlarimiz/1619-montessori-egitimi-metaryalleri-uygulayan-bilen-4.html
sitesinde yeniden rastladım. Ayşegül Hanım'a ait bir yazıymış ama yazının aslı bulamadığım için aynen kopyalıyorum...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"ayrıca cicicee.com forumundan ayşegül aygün hanımdan alıntı bence mutlaka sonuna
kadar okuyun
"gecen sene montessori felsefesi uzerine katildigim bir
sunumda aldigim notlari sizlerle paylasmak istiyorum..
ilgilenelerin
dikkatine...
notsuz
mufredatsiz
sinavsiz
ogretmensiz
okul
basari: dusunce alanini
temizlemek
bebeklerle saygi ve sevgi ile iletisim kurmak
bilinc:
bu iletisimi hayata gecirmek
cocuk tohum olarak dunyaya geliyor
eger
ortam ona gore hazirlanmissa aciyor
mutlu kari-koca iliskisi :
titresimler cenine ulasiyor
dogum ani: zaman geldiginde bebek "ben
hazirim dogmak istiyorum" diyor
cocuk dunyaya gelince aglamiyor
2 koza
hikayesi var
bir kelebek kendi cikiyor kozasindan
digerine ise yardim
ediliyor
hangi kelebek daha guclu olur ?
yarar-fayda olasiliklarini
degerlendirmek gerek
bebek dunyaya geldiginde gobek bagi kesilmeden
anneye veriliyor
ilk bakis anneye
ilk koku anne kokusu
sonra gobek bagi
kesiliyor..
10-20 s. suren bu olaya
"bounding" deniyor
bebek anne
karnında çok rahat
bebek orda cok sakin
ve bebek aglamiyor
suda
dogum da boyle
oysa simdi hersey cok cabuklast,
cocuklar
programlanarak doguruluyor
olgunlasmadan dunyaya sicratiliyor
kanaldan
preslenerek cikmasi gerekiyorken sezeryanla dogurtuluyor
dunyaya geldigi
yerde oram cok kalabalik
cok stresli
o ameliyathanede yapilan tum islemler
cocuk icin cok travmatik
cocuk dunyaya geliyor
gobek bagi hemen
kesiliyor
anneye cogu zaman verilmiyor
cunku anne uykuda
ve "bounding"
olusmuyor malesef
cocuk-anne arasinda mercekleme yapilamiyor
sezeryan
dogumla dunyaya gelen cocuk hayata direk atilamiyor
o cocuklara bir sey
yapmalari gerektiginde uygulanmasi gereken bir metod var
ornegin babaneye
gideceksiniz..
yarim sat once
15 dakika once
10 dakika once
5
dakika once olmak uzere cocuga ne yapacaginizi soyleyin
"yarim saat sonra
babaneye gidecegiz" gibi
bu sayede cocuk ona ne olacagini
bilsin..
2. program... odaklanma..
bebekler elleriyle
oynalar..
biz ise bazen o odagi bozabiliriz..
cocuk anne babanin varligini
hissetmek ister... ama ona mudehale edilsin istemez..
cocugun yolculugu
cirakliktan ustaliga giden bir yolculuktur..
bu odaklanmayi bozmamak
gerekir...
diyelim bebek yatakta yatiyor
donmek isterse rahat birakmak
gerek
yattiklari yer sert olmali ki donusleri kolay olsun
bunu saglamak
icin yere bir yorgan serilebilir..
ornegin oturamayan bir bebegi
yastiklarla oturtmaya calisiriz..
ama bebek bunu kendiliginden yapamadigi cin
hep bunu yapmamizi bekler ve ister..
cocuga yurumeyi ogretmeyin
oturmayi
ogretmeyin
ara surecleri birakin cocuk kendi belirlesin
her cocugun
zamanlamasi farklidir
butun bunlari cocuga birakmak gerekiyor
eger siz
bunlari ona yaptirmaya baslarsaniz daha sonra aglayarak yapmayi talep
edecektir
disaridan sik sik mudehala etmemiz onlarin gelisiminde erteleme
yapar
okuma-yazma kendi kendine kazanilir
buyukler cocuklar icin en
yakin liman olmali
disarida durmali
cevreyi hazirlamali
cocuk once
mevcut edinimine doymali ve sonraki edinimini secmeli
kakarini kendi
vermeli
ic sesini dinlemeli
3 tur icten gelen sesimiz var...
kalbimizin sesi-sezgiler-ego
hepsinde odaklanma var
bu odaklanmaya
mudehale edersek ya da zorlarsak odak bozulur
cocugun eger odagi bozlursa
doymadan ilerlemis olur
odak noktasi disiplin demektir.
disiplin ise
kurallar degildir
disiplin bir seyi isteyerek uzun sure yapabilmek
demektir.
guc merkezi cocugun icindedir
bunu beslemek
gerekir
yaninda durmak ama bir sey yapmamak gerekir
insanlarda 3 beyin
yapisi var
alt beyin
orta beyin
ust beyin
alt beyin.. en eski
programlari kapsar..aglamak..emmek..gibi
orta beyin...0-6 yas arasi en
muazzam gelismesini yapar.. 14 yasa kadar bu gelisim surer..
ust beyin..
neocorteks olarak adlandirilir.. 12-14 yas arasi olusur..
orta
beyin..kendi istekleri uzerine secim yapip duyu-kas sistemi uzerinde gelisim
saglanir
sik sik tekrarlarla beyinde harika baglantilar olusur
orta
beyin ne kadariyi gelisirse ust beyin o kadar iyi gelisecek demektir.
mutlu
olmak ogrenilebilir..
bir isi cocuklar yapar..basarirlarsa hemen mutluluk
hormanu salgilanir..
ancak ta en basta sezeryan dogumla cocuga yasatilan
travmalar ve dogumdan sonra bozulan odaklar nedeni ile cocuga en basta bir cok
blokaj yasatiliyor..
peki sonra nasil hazmediliyor...nasil
cozumleniyor...
care..
aglamak ve gulmek...
sevgi
ifadeleri..
dokunmak--alt beyini uyarir
mimik--goz temasi..ses tonu--orta
beyini uyarir
dogru zamanda dogru sozler--ust beyini doyurur.. yani BEN
OLMAYAN KİSİYİ KABUL ETMEK...
aglamayi destekleyin
cocuk agladiginda
onu kucaginiza alin oksayin ve destek verin
PESTA.... Ekvatorda bir
okul..
mekani huzurlu tutabilmek icin sinirlar koyuluyor
sinirlar
acitir...
aglama getirir...
ve madem bu siniri istiyorsunuz.. o zaman bu
aglamaya dayanmak gerekir..
cocugunuzun yapabildigi bir seyi
durdurmayin..
"sevgi".. buna cok ihtiyaci var..bunu verin..
asiri
sevgi odak noktasini bozabilir..
cocuklarin yapacagi cok isi var
hayatta..
onlari rahat birakmak gerek..
sevgiyi elde edebilmek icin
herseyi reddedebiliyoruz..
su kristalleri uzerine deney
yapilmis..
onlara guzel sozler soylendiginde farkli..kotu sozler
soylendiginde ise farkli sekiller aldigi belirlenmis...
anne-baba-cocuk
iliskisi cok zordur..
odul ve ceza yontemleri var
bunlari belirlemek icin
cocugun ortamini incelemek gerek
ogretmen ve ogrenci arasinda goz temasi
cok onemli
serbest oyun
serbest is
serbest calisma
cok
onemli
aktif tehlike... TV
hareketli duyu ve duygu ile ogrenme cok
onemli
oysa tv izlerken sadece isitme ile ogrenme var
rol oyun cok
onemli
cocuklarin ilgisini durdurmak iyi degil
gorunmeyen korkular
var
gorunmeyen baglantilari cocugunuz telepati ile sekillendiriyor
bu
nedenle cocugunuzla bulundugunuz ortamda olumlu dusunce olmasini
saglayin
ortam enerjisi olumlu olmali
cocukta bagimlilik gelisimi
-karar verme
-bitirme
-ustalik
-usta olma
bu surec
yasanmazsa ya da mumkun olmamissa baska bir seye bagimlilik
olusabiliyor..
cikolata, seker, masturbasyon vs..
kosmak cok
onemli..
cocuk topraga tasa doymali
kulturel malzemelere ancak dogaya
doymus olan cocuk hazir olur
su - yoprak - camur ile serbest oyun
saglanmali
bu saglanmazsa cocuklarda erken yaslarda ergenlik
olusuyor
oysa cocuklugu uzun tutmak gerekiyor
hayat hizinizi
azaltin..
cocugunuzun hizina uyum saglayin
serbest oyun...
bunun
icin bebeginizin yanina minik bir oyuncak koyun
basit bir sey
olsun
erisebilecegi bir mesafede olsun
asla donence degil..
mesela
tirtikli toplar olabilir
daha buyuk cocuklariniz icin siz malzemeyi
hazirlayip birakin
ne yapacagina o karar versin..
eger kardes kavgasi
varsa
ikisini de ayni anda kucaklayip sarilin
asla aralarinda rkabet
olusturmayin..
cocuklara okullarinda/evinizde serbest secim zamani
olusturun
-kes yapistir
-muzik
-hikaye
mesela boyle 3 secenegi
olsun
cocuk bunlardan hangisini isterse serbest zamanda o etkinligi
yapsin..
temel ilkelerimiz
-beden temasi
-mekani
hazirlamak
-odak bozmamak
-sevgi gostermek
-ilgi
gostermek
sinir koymak..
sinirlar cok az olmali...
mekani
ortami rahat tutmak icin koyumali..
mekanlar sakinlestirilmis
olmali
hareketlerimizle onlara ornek olmaliyiz
bir raftan bir kitabi
alinca geri yerine koymaliyiz
ama butun bunlari yavas yavas az konusarak
yapmaliyiz
problem cocuk yoktur
problem anne baba vardir ya da sevgi
alisverisinde problem vardir..
cocuklarin serbest oyununu
bolmeyin..
bunun yerine...
sakin bir ortam hazirlayin
tum
malzemeleri ulasabilecekleri bir yere koyun
yapmalari beklenen seyi 1 kere
siz yavas yavas yaparak ve az az anlatarak gosterin..
sonra da serbest
birakin...
not: butun sunum boyunca elbette bunlar anlatilmadi..ama ben
firsat buldukca yazdigim notlari sizlerle paylastim.. benim yazdiklarim benim
anladiklarimdir.. benim icin cok etkileyici bir sunumdu.. umarim sizler icin de
faydali olur..
sevgiler.."
"
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder